Новини

«Гілки та рури»: в межах Дитячої програми відкриється інклюзивна виставка двох художників-підлітків

07/05/2019, 16:33
«Гілки та рури»: в межах Дитячої програми відкриється інклюзивна виставка двох художників-підлітків

8 травня в приміщенні арт-студії Aza Nizi Maza (Чернишевська, 4) відкриється виставка «Гілки та рури». Її авторами є двоє підлітків: Михайло Івашура, 15 років, художник із аутизмом, який малює метрополітен та міську забудову, та Василь Верещагін, 14 років, який створює свій мікросвіт у коміксах та досліджує стріт-арт. Проект є частиною дитячої програми другої національної Бієнале молодого мистецтва. Друга Бієнале молодого мистецтва реалізується за підтримки Міністерства культури України та Українського культурного фонду.

Виставка триватиме до 7 червня, вхід вільний.

У травні виставка працює за розкладом: будні – 16:00-19:30, субота 11:00-18:00, неділя 11:00-15:00. З 1 червня: вівторок-п’ятниця з 13:00 до 18:00.

Парна виставка Василя Верещагіна та Михайла Івашури «Гілки та рури» — це розповідь про світобудову, про фантастичний та урбаністичний сади. У двох частинах виставки художники прагнуть охопити навколишній світ, зафіксувати його явища та принципи.

Серед сюжетів Михайла Івашури, художника з аутизмом, значне місце займає міська підземка. Художник мандрує гілками харківського метрополітену, зупиняється на станціях і до маленьких дрібниць замальовує їхні інтер'єри. Його також цікавить мапа метро: трилінійна структура з кропітливо підписаними назвами всіх зупинок постійно відтворюється в його доробку. На мапах, як і в просторах станцій, час від часу відбуваються зміни — у назвах або зовнішньому вигляді. Та художник вводить їх поступово, погоджуючись лише на деякі з них.

«Коли Міша вже впевнено сидів на дитячому стільчику, я дала йому олівці, – розповідає Наталя Івашура, мама Михайла та співзасновниця фонду «Квіти життя», що займається дітьми з особливостями аутистичного спектру. – Він малював, йому подобалося. Коли Міша перестав говорити, звертати увагу на людей, забув, що називав мене «мама», все, що лишилося – це малювання. І так ми почали вчити Мішу заново жити з нами, не йдучи остаточно в свій аутичний світ, а він продовжив малювати і ділитися своїм світом»

Василь Верещагін (також відомий у фейсбуці та комікс-спільноті під псевдонімом Васяжжот) створив свій проект у відповідь на тему Бієнале молодого мистецтва «Здається, я заходжу в наш сад». Зібравши докупи свої малюнки, він поділив їх на групи, групам дав латинські імена та пов’язав у єдину структуру. В ній маленькі, коричневі і прямокутні істоти протиставлені великим і складним, інфернальні — небесним, а поміж ними простягаються рури й істоти, що з’явилися з приску графіті-балончика.

«Мені не подобалося малювання у школі, воно було дуже формальним, – говорить Вася Верещагін. – Мені не подобалося, що творчість якось оцінюється. Це не дуже правильно, на мій погляд. Виставка «Гілки і рури» – це енциклопедія живого і неживого. Я хотів взяти участь у основній програмі Бієнале молодого мистецтва, але для цього треба мати 16 років і Борис Філоненко (куратор основної програми) сказав, що можна зробити мені окрему виставку. Потім придумали спільний проект із Мішею, об’єднали мою модель світу і його. Бієнале змінює культуру. Це щось нове для Харкова, для української культури, я дуже хочу це збільшувати, стати частинкою невеликих змін».

Микола Коломієць, керівник студії Aza Nizi Maza, яка курує дитячу програму Бієнале молодого мистецтва, вважає: Міша і Вася є показовими прикладами самостійних митців, які сформували свій стиль поза межами художніх шкіл. (Жоден з цих двох художників неє учнем цієї або іншої студії.) «Вася – самодостатній художник, шалено працьовитий пацан, якому чхати на формальну художню освіту, йому головне – працювати, і мені це страшенно імпонує. Вася створює свою модель Всесвіту, від мікробів до бога. Світ Міші – це структура метрополітену, з його станціями та гілками. Він малює по пам’яті, промальовуючи найдрібніші деталі, математично вибудовуючи перспективу. Інколи малює прямо в метро, інколи шукає в інтернеті фотографії інших підземок. Люди тут умовні, схематичні, а метрополітен – майже фотографічна історія», – розповідає куратор.

Одна з задач дитячої програми, яка стартувала раніше за основну частину Бієнале молодого мистецтва, – показати, що художнє висловлювання не ділиться на «доросле» і «дитяче», а юні художники і художниці часом здатні на більш потужне висловлювання, ніж їхні старші колеги.

Нагадаємо, що дитяча програма розпочалася 19 квітня плакатною акцією «Плакат нашвидкуруч», яка проіснувала лише декілька годин і була знищена через недбалість харківського міського департаменту комунального господарства. Учні й учениці студії відповіли на це новою акцією.

Основна програма Бієнале почнеться у вересні цього року і триватиме до кінця жовтня.

Засновник
Головний організатор
За підтримки
Юрідичний партнер
Стратегічний партнер
Організаційні партнери
Партнер національної співпраці
Партнер міжнародної співпраці
Куратори дитячої програми
Готельний партнер
Дизайн та архітектура експозиції
Партнери
Партнери особливих заходів
Друзі та учасники дитячої програми
Партнери освітньої програми
Локації
Національні інформаційні партнери
Регіональні інформаційні партнери